Jak správně postupovat při reklamaci (2. díl)

26.3.2013 | Právní linka - právní poradna | Zákony | Komentářů 0 |

V prvním díle týkajícím se postupu při reklamaci jsme se věnovali obecným nárokům, na které má kupující v případě vadného zboží právo. Nyní se podíváme na konkrétní právní rady, které Vám při reklamování mohou být užitečné.

Jak správně postupovat při reklamaci (2. díl) - foto, Hyperbydleni.cz

Pokud Vám prodávající Vaši reklamaci neuzná, pokuste se jej ještě písemně informovat, proč se zamítnutím nesouhlasíte a že byste se rádi na úspěšném vyřízení reklamace dohodli, jinak budete muset využít k uplatnění svých nároků právní prostředky. Když se prodejce v přiměřené lhůtě nevyjádří a je-li to účelné, nechte si přezkoumat vadný výrobek soudním znalcem. Pokud Vám oprávněnost reklamace potvrdí, uvědomte znovu obchodníka a pokud i tehdy Vaší reklamaci odmítne, budete se muset bránit prostřednictvím žaloby. Náklady za vypracování znaleckého posudku hradíte sice Vy, ale v případě, že spor vyhrajete, musí Vám je prodávající uhradit. K ochraně svých práv můžete kontaktovat i různé organizace na ochranu spotřebitelů.

I když ztratíte účtenku, neznamená to, že už vadné zboží nemůžete reklamovat. Je však třeba, abyste svůj nákup u prodejce patřičně prokázali. Ideální je v případě platby kartou výpis z účtu, v němž bude konkrétní nákupní položka uvedena. Že jste skutečně u daného obchodníka nakoupili, může dosvědčit i jiná osoba, popř. se za nákup můžete zaručit svým čestným prohlášením, zde však záleží převážně na vstřícnosti prodávajícího.

Pokud nemáte v záručním listě uvedený konkrétní specializovaný servis určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání.

K tomu, abyste předložili vadné zboží k reklamaci, nepotřebujete ani jeho obal, krabici, nebo originální visačku od oblečení. Obal není součástí zboží a občanský zákoník či související předpisy nestanoví pro reklamaci žádné podmínky, a proto si ani prodejce není oprávněn přijetí výrobku k reklamaci žádným způsobem podmiňovat. Právo na reklamaci máte za každých okolností, kdy se na zakoupeném výrobku projeví vada.

Jakmile už jdete zboží reklamovat potřetí, případně budete výrobek reklamovat pro tři různé vady, rozhodněte se, zda budete požadovat výměnu výrobku za nový nebo budete chtít odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Pozor, právo na vrácení peněz při čtvrté reklamaci máte i tehdy, pokud Vám v rámci předchozích tří reklamací byl výrobek vyměněn vždy za nový.

Výše uvedená pravidla a rady se vztahují i na zboží zakoupené přes internet.I na výrobky pořízené na internetu se vztahuje klasická 24 měsíční záruka, pokud případně prodejce neposkytuje lhůtu delší. Postup jak reklamovat zboží bývá v případě internetových obchodů obvykle popsán v jejich reklamačním řádu. Ten může stanovit, že reklamované zboží s popisem vady máte buď zaslat na uvedenou adresu, nebo uvádí seznam autorizovaných servisů, kde můžete svá práva ze záruky uplatnit. Někteří prodejci mají na svých stránkách k dispozici i přímo reklamační formuláře. V případě prokázaní vady máte nárok na bezplatnou výměnu nebo opravu věci, a pokud takovýto postup není možný, můžete požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny nebo od kupní smlouvy odstoupit.

Sabina Krajíčková

Více podobných článků naleznete na www.pravnilinka.cz.



Diskutovat Tisknout článek

Hodnocení článku

hlasů: 0


Související odkazy a zdroje informací

Diskuze

Článek Jak správně postupovat při reklamaci (2. díl) zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!

počet příspěvků: 0

Zobrazit diskuzi » Přidat příspěvek

Najděte si své bydlení

Vybírejte z více jak 114000 nemovitostí v ČR

Nemovitost

Kraj

Obsahuje text

Poradna

V tuto chvíli neexistují žádné záznamy







veletrhy

Veletrhy - foto, STŘÍBRNÉ VÁNOČNÍ DNY již 10 let s vámi, Hyperbydleni.cz

STŘÍBRNÉ VÁNOČNÍ DNY j...

11.12.2018

Jubilejní ročník v novém: Přinese novinky,...

Veletrhy - foto, Buďte krásná a zdravá! Veletrh INTERBEAUTY PRAGUE představí to nejlepší z kosmetiky, nehtového designu a zdravého životního stylu., Hyperbydleni.cz

Buďte krásná a zdravá!...

10.10.2018

Holešovické výstaviště ožije na začátku...

Veletrhy - foto, Veletrh zdravého životního stylu BIOSTYL – ECOWORLD 2018, Hyperbydleni.cz

Veletrh zdravého život...

05.10.2018

Letos společně s veletrhem krásy INTERBEAUTY...

Veletrhy - foto, Chcete se dobře vyspat? Jak na to, zjistíte na podzimním veletrhu FOR INTERIOR., Hyperbydleni.cz

Chcete se dobře vyspat...

03.10.2018

Zná to asi každý, když se dobře nevyspíme, není...

Další veletrhy »

Články z našich webů

vlevo
vpravo